۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۰۹۷۵۵

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۳ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۳ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
با ارزش‌ترین برند‌های جهانی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین به نیاز‌های مشتریان پاسخ می‌دهند و فرصت خوبی برای توسعه بازار آن‌ها وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۱۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۳۷.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.
______________________________

خبر حمله به دو نفتکش قیمت نفت را بیش از ۲.۵ دلار بالا برد
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت ۲.۵۸ دلار بالا رفت و هر بشکه نفت برنت به قیمت ۶۲ دلار و ۵۵ سنت به فروش می‌رود.

خبرگزاری رویترز نوشته است: درپی انتشار گزارش‌هایی از وقوع حادثه برای دو فروند نفت‌کش در خلیج عمان، بهای نفت خام برنت در بازار جهانی به میزان ۴ درصد افزایش یافت.

امروز شبکه خبری العالم به نقل از منابع محلی عمان اعلام کرده که ۲ انفجار مهیب در داخل دریای عمان به صورت پیاپی رخ داده است.

این منبع آگاه عنوان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته دو نفت‌کش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته و این صدا‌های انفجار ناشی از این حمله بوده است.

خبرگزاری یونیوز هم گزارش داده که خدمه‌های این دو نفت‌کش ضمن درخواست کمک از بندرگاه‌های پاکستان و عمان درباره احتمال غرق شدن فوری یکی از این نفت‌کش‌ها هشدار داده‌اند.
______________________________

آمازون با ارزش‌ترین برند دنیا شد
 
انتشار خبری از ابتکار جدید آمازون برای ارائه کارت اعتباری به مشتریان بد حساب یا فاقد اعتبار باعث شد تا ارزش سهام این شرکت بار دیگر در بازار‌های بورس صعودی شود. مؤسسه "برند زد" در گزارش جدید خود از با ارزش‌ترین برند‌های جهان در سال ۲۰۱۹ نام آمازون را با ۳۱۵.۵ میلیارد دلار ارزش برند در رده نخست قرار داده است تا برای نخستین بار در ۱۲ سال اخیر به سلطه شرکت‌های فناوری خاتمه داده شود.

دورین وانگ، مدیر این مؤسسه گفت: برند آمازون با پدیده رشد عجیبی روبرو شده است به گونه‌ای که ارزش برند آن طی یک سال ۱۰۸ میلیارد دلار افزایش یافته است که البته علت این افزایش به عملکرد بسیار خوب این شرکت بر می‌گردد.

وانگ افزود: در حال حاضر با ارزش‌ترین برند‌های جهانی برند‌هایی هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین به نیاز‌های مشتریان پاسخ می‌دهند و فرصت خوبی برای توسعه بازار آن‌ها وجود دارد. مؤسسه برند زد که از سال ۲۰۰۶ تاکنون به انتشار گزارش سالانه رتبه بندی برند‌های برتر جهانی اقدام می‌کند در رده بندی امسال خود اپل را دومین برند با ارزش جهان با ۳۰۹.۵ میلیارد دلار و گوگل را سومین برند با ارزش جهان با ۳۰۹ میلیارد دلار معرفی کرده است.

از ۱۰ برند با ارزش امسال، پنج برند در زمینه تکنولوژی فعالیت دارند: مایکروسافت با ۲۵۱.۲ میلیارد دلار در رده چهارم، فیس‌بوک با ۱۵۸.۹ میلیارد دلار در رده ششم و شرکت چینی تنسنت با ۱۳۰.۸ میلیارد دلار در رده هشتم قرار گرفته‌اند. نام برند ویزا با ۱۷۷.۹ میلیارد دلار در رده پنجم، علی بابا با ۱۳۱.۲ میلیارد دلار در رده هفتم، مک دونالد با ۱۳۰.۳ میلیارد دلار در رده نهم و "ای تی اند تی" با ۱۰۸.۳ میلیارد دلار در رده دهم دیده می‌شود. سریع‌ترین رشد ارزش برند مربوط به اینستاگرام با ۹۷ درصد رشد بوده است و این برند با ۲۸.۲ میلیارد دلار ارزش به رده چهل و چهارم صعود کرده است.
______________________________

۸ هشدار مهم بانکی به مردم برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک
 
مشتریان هرگز نباید از سیستم‌های موجود در مکان‌های عمومی همچون کافی‌نت‌ها به‌منظور انجام تراکنش‌های مالی استفاده کنند و در زمان انجام این تراکنش از استفاده از VPN‌ها اجتناب کنند.

همچنین بـه منظور افزایش سطح امنیتی سیستم خود از بازدید سایت‌های غیر معتبر و مشکوک و همچنین بـاز کردن ایمیل‌های ناشناس خودداری کنند. از تایپ کردن و نگهداری رمز‌های خـود بر روی هر وسـیله‌ای اجتناب کنند.

در صورت استفاده از برنامه موبایل‌بانک جهت انجام عملیات بانکداری‌الکترونیکی تنها از نرم‌افزار ارائه شده بر روی وب‌سایت بانک استفاده کرده و به هیچ عنوان نرم‌افزار مربوطه را از شخص و یـا مکان دیگری دریافت نکنند.

مشتریان در صورتی که تصمیم دارند رایانه شخصی خود را امانت دهند، پیش از آن تمامی اطلاعات ذخیره‌شده بـر روی مرورگر‌های اینترنتی سیستم را پاک نموده و هرگونه متنی مبنی بر ارایه اطلاعات حسـاب را حذف کنند. در صورتیکه رایانه شخصی خود را امانت داده‌اند نیز از عدم نصب نرم‌افزار‌های مشکوک از جمله ثبت‌کنندگان فعالیت‌های کیبورد و ماوس بر روی سیستم، اطمینان حاصل کنند.

در صورتی که قصد فروش رایانه شخصی و یا تلفن‌همراه خود را دارند، حتما سیستم‌ها را به صورت کامل پاکسازی کرده و از ذخیره اطلاعات حساب‌های بانکی به هر نوعی، در رایانه شخصی و یا تلفن‌های همراه خودداری کنند.

مشتریان دقت داشته‌باشند به منظور افزایش سطح امنیت در عملیات بانکداری‌الکترونیکی از مرورگر‌های اینترنتی به‌روز شده استفاده کنند و اگر در هنگام بازدید از یک وب‌سایت، از آن‌ها خواسته شد چیزی را نصب کنند، از انجام این کار بپرهیزند.
______________________________

رشته‌های پولساز و خوش آتیه در بازار کار ایران

مهم‌ترین خبر‌های این هفته حوزه کار و تعاون به تشکیل اولین جلسه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای، اعلام رشته‌های پرتقاضا در بازار کار و تثبیت بیش از یک میلیون شغل در بخش تعاون اختصاص داشت.

این هفته اولین جلسه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و وزیر کار در این نشست با تشریح اهداف نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گفت: طبق این قانون نظام جامع آموزش مهارتی کشور تلاش می‌کند که باتربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیاز‌های بازار کار فعلی و آینده و ارتقای توان کارآفرینی و افزایش نقش آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی به رونق تولید، رشد و پویایی اقتصاد و توسعه ملی کمک کند.

وی ترویج و تقویت فرهنگ کار، کارآفرینی و اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی را جزو اهداف این قانون برشمرد و گفت: در این قانون، به موضوعاتی، چون ارتقای کیفیت آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مبتنی بر چارچوب‌های صلاحیت حرفه‌ای ملی و شایستگی شاغلان در کشور توجه شده است.

اجرای طرح"تاب" و برنامه تثبیت ۱.۷ میلیون شغل در بخش تعاون

محمد کبیری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت از اجرای طرح"تاب" خبر داد و با تاکید بر ضرورت حفظ اشتغال بخش تعاون، گفت: موضوع اشتغال از اولویت‌های وزارت تعاون است و در این زمینه طرح تعاون، اشتغال و بازار (تاب) را در دستور کار داریم که با اجرای آن ضمن تکمیل زنجیره ارزش در بخش تعاون، تعاونی‌ها خوشه‌بندی و توانمندسازی شده و تولیدات آن‌ها به مرحله برندسازی و عرضه در بازار می‌رسد.

وی تاکید کرد: هدف ما از اجرای طرح "تاب" این است که بنگاه‌های تعاونی که دارای نشان تجاری هستند به بنگاه‌های خرد و کوچک متصل کنیم و معتقدیم که در صورت ارائه تسهیلات ارزان قیمت و هدفمند، دستاورد‌های تعاونی‌ها بر اساس نیاز بازار تولید و عرضه خواهد شد.

کبیری همچنین از تثبیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در بخش تعاون خبر داد و گفت: تعاونی‌هایی که در بحران‌های اقتصادی دچار مشکل شده‌اند مورد حمایت قرار می‌گیرند و برای تعاونی‌هایی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند شرایط دریافت تسهیلات و تأمین مالی را فراهم می‌کنیم تا به اشتغال برسند.

رشته‌های پر تقاضا و خوش آتیه در بازار کار ایران

بر اساس یک نظرسنجی، در شرایط امروز بازار کار ایران، رشته مهندسی کامپیوتر دارای موقعیتی استثنایی است؛ البته فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی برق، مکانیک و صنایع هم پس از مهندسی کامپیوتر از جایگاه مناسبی در بازار کار برخوردارند. اولین گروه شغلی پردرآمد نیز در رده سازمانی کارشناس «تحقیق و توسعه محصول» است و مهندسان برق با ۲۰ درصد، مکانیک با ۱۹ درصد و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه و کاربردی با ۱۲ درصد بخش اعظمی از شاغلان این گروه شغلی پردرآمد را تشکیل می‌دهند. «برنامه‌ریزی استراتژیک» دومین گروه شغلی پردرآمد است که ۳۰ درصد از شاغلان در آن مهندسان صنایع و ۱۳ درصد فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت هستند.

تقاضا یکی دیگر از معیار‌های تشخیص رشته‌های خوش‌آتیه است. آمار‌ها نشان می‌دهد گروه شغلی «فروش، بازاریابی، تبلیغات و تحقیقات بازار» به طور میانگین با ۲۷ درصد بیشترین تقاضا را در پنج سال گذشته داشته است. مهندسان برق با ۱۶ درصد، فارغ‌التحصیلان مدیریت با ۱۵ درصد و مهندسان مکانیک با ۱۲ درصد، بخش اعظم شاغلان در گروه شغلی فروش را تشکیل می‌دهند.

بیشترین و کمترین متوسط دستمزد ساعتی

نتایج آمارگیری از دستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح‌های عمرانی استان تهران در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ نشان داد که شغل "استاد کار کابل کش فشار قوی" با ساعتی ۲۷ هزار و ۶۲۳ تومان بیشترین میزان دستمزد و کارگر ساده با ۱۰ هزار و ۵۶۶ تومان کمترین متوسط دستمزد ساعتی را به خود اختصاص داده‌اند به نحوی که متوسط دستمزد ساعتی یک کارگر ساده، افزایش ۲۱.۳ درصدی و متوسط دستمزد ساعتی کابل کش فشار قوی، افزایش ۱۹.۴ درصدی نسبت به نیمه مشابه سال قبل داشته است.

طرح آمارگیری از دستمزد نیروی انسانی از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۷۰ تهیه و به صورت شش ماهه در تمامی استان‌های کشور اجرا و نتایج آن منتشر شده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات